Metro İstanbul
Metro İstanbul
  • Yayın Tarihi
    30.08.2023
  • Paylaş

T5 Hattı Eminönü’ne Kavuştu

T5 Hattı’nın Eminönü ve Küçükpazar istasyonları, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun katılımı ile hizmete açıldı. 4 Eylül Pazartesi gününden 1 Ocak 2024 tarihine kadar T5 Eminönü-Alibeyköy Cep Otogarı Tramvay Hattı’ndan güzergah üzerinde bulunan otobüs hatlarına ücretsiz aktarma yapılabilecek.

Cibali ve Alibeyköy Cep Otogarı istasyonları arasındaki birinci etabı 1 Ocak 2021 tarihinde açılan T5 Hattı’nın Eminönü ve Küçükpazar istasyonları 30 Ağustos Zafer Bayramı’nda hizmete açıldı. 

Konuşmasına 30 Ağustos Zafer Bayramı'nı kutlayarak başlayan Ekrem İmamoğlu, “Mustafa Kemal Atatürk'ü, tüm kahramanlarımızı, silah arkadaşlarını, şehitlerimizi, gazilerimizi minnetle anıyorum. Onlara layık olabilmenin yolu, bu vatanın tüm yurttaşlarının eşit hak sahibi oldukları bir vatan haline getirmekten geçer. Kutsal emanet olan devletimizi, geleneklerimizi, milletimizi, yaşamlarımızı geleceğe taşımaktan geçer. Onlara layık olmanın yolu, milletimizin iyiliği için, hiçbir karşılık beklemeksizin çalışmaktan geçer” dedi.

“Vatandaşlarımız için çözüm üretmekten, icraat yapmaktan başka bir hedefimiz olmadı, olmayacak”
Yaklaşık 4 yıldır bu anlayışla görev yaptıklarına vurgu yapan İmamoğlu, “İnanın vatandaşlarımız için çözüm üretmekten, icraat yapmaktan başka bir hedefimiz olmadı, olmayacak. Yeni yatırımlarla, yeni atılımlarla İstanbul'da hayatı kolaylaştırıyoruz, güzelleştiriyoruz. Bugün açılışını yaptığımız Eminönü-Alibeyköy Cep Otogarı Tramvay Hattı da bu anlamda simgesel bir projedir. Bu proje, raylı sistem yatırımlarına ve özellikle dünyada eşi benzeri olmayan şehrimizin, yine dünyada eşi benzeri olmayan Haliç'e verdiğimiz değerin de bir simgesidir. Bu proje, aynı zamanda İstanbul'da nasıl bir 4 yıl geçti, nasıl bir anlayış devrimi yaptık, nasıl bir iş yapma prensipleriyle hareket ettiğimizin de cevaplarıyla dolu. İstanbul'da kesinlikle ciddi anlamda yönetim anlayışı değişti, yönetim ahlakı değişti” diye konuştu.

 “’Bizim başlattığımız projeler’ diyorlar ama…”
Açılışını yaptıkları hattın ihalesinin 2016 yılında yapıldığını hatırlatan İmamoğlu, “Sözüm ona yüzde 50’nin biraz üzerinde işi bitirdiklerini ifade ediyorlar. Ama iş öyle değil. Ne yazık ki, yüzeysel temel, yani kazık sistemi olmadan yapıldığı için, -ki Haliç kıyısının ne kadar zor bir zemin olduğunu herkes bilir-, bu sorunları düzeltme adına, yaklaşık 1,3 kilometrelik mesafedeki atılmış temelleri de sökerek, kilometrelerce uzunluğundaki kazıkları Haliç kıyısına çakarak, tabiri caizse aslında gördüğünüz Haliç boyundaki bu tramvay, kocaman bir viyadüğün üstünde gidiyor. Yani, öyle yüzeye temellerin atıldığı bir yer değil, çok büyük kazık sistemleri üzerine kurulu bir tramvayı Haliç'in kıyısına en yakışacak, en dayanıklı ve en güzel şekliyle arkadaşlarım yerleştirdi. ‘Bizim başlattığımız projeler’ diyorlar, ama gelin görün ki, Cibali'ye kadar gelen bu projenin, aslında Eminönü'ne kadar geleceğini bildikleri halde, Unkapanı Köprüsü'nün altından geçmesi gereken 300 metrelik bir tünelin hiç tasarlanmamış olduğunu gördük ve bu şekilde devraldık” bilgilerini paylaştı.

“HALİÇ’İN ÇEHRESİNİ DEĞİŞTİRDİK”
Hattın tamamlanmasıyla Haliç’in yeni bir çehreye kavuştuğunun altını çizen İmamoğlu, bölgede yaptıkları çalışmaları şu sözlerle özetledi:

“Alibeyköy'de, tramvayın son durağının olduğu yerde, metruk halde duran 100 bin metrekareyi bulan muazzam bir ormanı ve yeşil alanı, şu anda milletimizin hizmetine sunduk. Oradan buraya gelmeye başlayın. Mesela Silahtarağa’da, anlamsız bir arıtma tesisini oraya yapacaklardı. O arıtma tesisin anlamsız olduğunu tespit ettik. Çünkü, şu anda milletimizin hizmetine sunduğumuz, geçen yıl açılışını yaptığımız Baltalimanı’ndaki Biyolojik Arıtma Tesisi, zaten yapılıyordu. Ki orayı bitirdik. O projeyi iptal ettik. Haliç'i kurtardık. Oradaki 250 bin metrekarelik ağaçlık alanı kurtardık. Şimdi Silahtarağa’da muazzam bir gençlik parkı var. Lütfen gidin, görün. Sadece o mu? Oradan buraya gelmeye devam edin. Yine tramvay hattının kıyısında, daha zeminde devraldığımız, olağanüstü bir sanat merkezini, kültür-sanat alanını, Feshane'de vatandaşlarımızla buluşturduk. Belki de son yıllarda İstanbul'un en nadide çalışmalarından birisi oldu. Feshane'nin olduğu yerden tutun, Cibali'ye kadar, yani Unkapanı Köprüsü'ne kadar, bütün Fatih kıyısını, yani Balat, Cibali o bölgeyi içine alacak şekilde spor tesisleri, yeşil alanlar, otoparklar -ve şimdi sosyal tesis de yenileniyor- olağanüstü bir yeşil alan tasarımını tamamlayarak, Haliç kıyısında yüz binlerce metrekarelik yeni yeşil alanları İstanbullulara kazandırdık. Yine Eyüpsultan sınırları içerisinde bir başka sosyal tesisi de her gün orada binlerce, on binlerce insanımız kullanıyor. Bir başka sosyal tesisi de vatandaşlarımızla buluşturduk. Bakın, 3,5-4 yılda bir bölge nasıl değişir? Az önce anlattığım gibi kalan 1,1 kilometrelik bu süreci tamamladık. İnşallah bugün birazdan tramvaya bineceğiz ve Alibeyköy'e doğru devam edeceğiz. Yarından sonra da halkımız burayı kullanmaya devam edecek. Aynı zamanda muazzam bir Eminönü Meydanı’yla buluşturacağız sizi. Eminönü'nden başlayıp Alibeyköy'e kadar dakik bir şekilde insanlarımızı ulaştıracak olan bu değerli tramvay hattımız İstanbul'umuza hayırlı ve uğurlu olsun. 30 Ağustos Zafer Bayramı'mız kutlu olsun.”

HAT BOYUNCA 375 ÇELİK VE FORE KAZIK ÇAKILDI
İBB Genel Sekreteri Pelin Alpkökin’in verdiği bilgilere göre; Ekim 2016’da başlatılan hattaki çalışmalar, fiziki ilerlemesi yüzde 58 seviyesindeyken, önceki İBB yönetimi tarafından Haziran 2019’da durduruldu. Ekrem İmamoğlu başkanlığındaki İBB yönetimi, durdurulan çalışmaları Mart 2020’de yeniden başlattı. Ekim 2018’de, kazık sistemi olmadan inşa edilen Balat-Ayvansaray arasında 1,3 kilometrelik kısmında çökme ve kayma problemlerinin olduğu tespit edildi. Söz konusu bölümde hat kesimi kırılarak, 25 ile 60 metre arasındaki uzunluklarda toplam 375 çelik ve fore kazık çakılıp, kayaya oturan kazıklı sistem olarak yeninden imal edildi. Hattın Cibali – Alibeyköy Cep Otogarı arası, 4 Ocak 2021 tarihinde işletmeye açıldı. Unkapanı Kavşağı Köprüsü’nün 2021 yılında yıkılıp yenilenmesinin ardından hattın Eminönü’ne kadar uzatılmasının yolu açıldı. Tramvay araçlarının tasarımı ve üretimi, Türkiye’de gerçekleştirildi. Sipariş edile 30 tramvay aracının tamamı teslim alındı. 14 istasyondan oluşan Eminönü-Alibeyköy Cep Otogarı Tramvay Hattı, 10,10 kilometre uzunluğunda. Eminönü ile Alibeyköy Cep Otogarı arasını 35 dakikaya indiren hat, günlük 114.000 yolcu taşıma kapasitesine sahip. Türkiye'de ilk defa katenersiz, enerjisini zemine gömülü üçüncü bir raydan alan hat, son teknoloji kullanılarak inşa edildi. Bu sayede, tarihi yarımadadaki görüntü kirliliğinin önüne geçildi.

 İlk yolculuk Eminönü’nden Feshane’ye
Konuşmaların ardından kesilen kurdele ile hat, resmen hizmete girmiş oldu. İmamoğlu ve beraberindeki heyet, Eminönü İstasyonu’ndan tramvaya binerek, Feshane İstasyonu’na kadar hattı deneyimledi. Gazetecilerin gündeme ilişkin sorularını tren içinde yanıtlayan İmamoğlu, tramvay Unkapanı Köprülü Kavşağı altındaki tünelden geçerken de duvarları Türk Sineması’nın kilometre taşı filmlerinin görselleriyle donatan sanatçı Kutlukhan Perker’den eserlerle ilgili bilgi aldı.

Hattın saatlik kapasitesi çift yönde 19.000 oldu
Metro İstanbul Genel Müdürü Dr.Özgür Soy, T5 Hattı’nın günde 26.000’den fazla yolcuya hizmet verdiğini belirterek, “Eyüpsultan ve Fatih ilçelerinden geçen hattımız, Küçükpazar ve Eminönü istasyonlarının açılmasıyla çift yönde saatte 19.000’e yakın yolcu taşıma kapasitesine ulaştı. Hem hat güzergahında bulunan turistik mekanlara gelen turistler hem de bölgede yaşayan 1 milyonu aşkın İstanbullu için ulaşım daha da rahatlayacak. Hattın Alibeyköy Metro istasyonundan M7 Yıldız-Mahmutbey Metro Hattı’na, Eyüpsultan Teleferik istasyonundan TF2 Eyüp-Piyer Loti Teleferik Hattı ve Şehir Hatları iskelelerine, Feshane, Ayvansaray, Balat ve Fener istasyonlarından Şehir Hatları iskelelerine, Küçükpazar istasyonundan M2 Yenikapı-Hacıosman Metro Hattı’na, Eminönü istasyonundan ise T1 Kabataş-Bağcılar Tramvay Hattı ve Şehir Hatları iskelelerine entegrasyonu bulunuyor. Hattımız İstanbul’umuza hayırlı olsun” diye konuştu.
 

Tüm Haberler
Başsağlığı
Başsağlığı

İBB İştirakler Ulaşım Grubu Başkanı ve Yönetim Kurulu Başkanımız Sayın Dr. Özgür Soy'un kıymetli babası Atila Soy'u kaybetmenin üzüntüsünü yaşıyoruz.Cenazesi ...

devamı